Monday, November 23, 2009

Jom Memasaaak!

Nama Resepi : Murtabak Maggi oleh Cik Mastura

Hai semua... selamat berjumpa... sorry klu aku lambat update so hari-hari cuti ni aku sibuk tolong mak ayah aku berniaga. so, inilah kerja aku petang semalam dengan adik-adik aku. Cuba tau resepi ni aku ambik daripada sepupu aku yang ajarkan kat aku. So, aku nak kongsi dengan korang semua. Cuba jangan tak cuba !

Bahan-Bahan : - Maggi Sepeket (pelbagai perisa)
                       - Daun Bawang
                       - Cili Merah Besar ( batang)
                       - Cili Api Akar (10 batang)
                       - Telur Ayam (2 biji utk sepeket maggi)
                       - Garam (secukup rasa)

Cara-Cara : 1. Basuh Daun Bawang, Cili Merah Besar dan Cili Api Akar.



2. Potong nipis daun bawang, cili merah & cili api.



3. Rebus Maggi tersebut seperti merebus utk membuat mee goreng. Jangan masuk perencah tau!



4. Kemudian, pecahkan 2 biji telur di dalam sebuah mangkuk besar. Kacau telur tersebut.


                          

5. Masukkan sedikit garam (secukup rasa). Kacau seperti biasa.



6. Masukkan hirisan daun bawang, cili merah dan cili api. Kacau campuran ini.



7. Masukkan perencah maggi tadi.



8. Ambil mi maggi yg direbus tadi dan toskan hingga kering.



9. Masukkan mi maggi di dalam campuran telur. Gaulkan bersama-sama...

                           

10. Selepas campuran telur bersama mi sebati, masukkan campuran tadi ke dalam kuali yang diratakan dengan sedikit minyak masak.




                            

11. Ratakan campuran tadi dalam bentuk bulat. Tambahkan sedikit minyak mengunakan sudip ke sekeliling kuali. Tambahkan sedikit lada hitam (jika mahu).




                                

12. Kikis demi sedikit pada bahagian tepi murtabak supaya tidak melekat ke kuali. Jika melekat tambahkan sedikit minyak. Terbalikkan apabila sedikit garing. Goreng murtabak maggi sehingga betul-betul garing.



                                                            

13. Setelah masak hidangkan murtabak maggi di dalam pinggan sederhana besar. Ratakan / Tuangkan sedikit sos cili (jika mahu). Potong mengikut bahagian murtabak tersebut.




                            

14. Sedia untuk di hidangkan.



                                  

Selamaaatt Mencubaaa !!!




                                                      
:-)












2 comments:

Cik Milah Sayang , said...

baanyaaaaaknye cili kau leeeetak !!
tak pedas ke ??
aahaha

SejarahCintaMastura said...

hahaha... biasalah.. aku pun suka makan pedas-pedas.. hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...